828/9/8 ولادة الإمام علي بن محمد الهادي، عاشر أئمة الشيعة الاثنا عشرية. علي بن محمد الهادي عاشر أئمة الشيعة الإثنا عشرية. هو: أبو الحسن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصي بن كلاب بن مرة بن كعب بن لؤي بن غالب بن فهر بن مالك بن قريش بن كنانة بن خزيمة بن مدركة بن إلياس بنمضر بن نزار بن معد بن عدنان. • أمه: سمانة المغربية. • زوجته: حديثة. • أولاده الحسن العسكري علي الحسين محمد جعفر عالية ولد في صريا، قرية في نواحي المدينة المنورة، في منتصف ذي الحجة سنة 212. وقد اختلف المحدثون في تاريخ ولادته: فقيل: وُلد في شهر رجب، ويؤيد هذا القول، الدعاء المروي عن الإمام الثاني عشر (اللهم إني أسألك بالمولودين في رجب: محمد بن علي الثاني وابنه علي بن محمد المنتجب..). وذكر عياش إن ولادته كانت في الثاني من شهر رجب، أو الخامس منه، وقيل: (في الليلة الثالثة عشرة منه، سنة 214هـ، وقيل: 212هـ. وقيل: كانت ولادته في النصف من ذي الحجة، أو السابع والعشرين منه. كان علي الهادي قدوة في الأخلاق والزهد والعلم. كرس حياته لخدمة الدين، وقد لاقى الكثير من المضايقات من قبل خلفاء بني العباس. تم استدعائه من المدينة إلى سامراء بالعراق عاصمة الخلافة العباسية ومكث فيها 20 سنة و 9 أشهر حتى مات. • ألقابه: النقي، الهادي، النجيب، المرتضى، العالم، المتقي، الفقيه، الأمين، المؤتمن، الطيب، المتوكل، العسكري الناصح. • نقش خاتمه: اللهُ رَبِّي وَ هُوَ عِصْمَتِي مِنْ خَلْقِهِ. • شعراؤه: العوفي، الديلمي، محمد بن إسماعيل الصيمري، أبو تمام الطائي، أبو الغوث أسلم بن مهوز المنبجي، أبو هاشم الجعفري، الحماني. • ملوك عصره: المعتصم العباسي، الواثق، المتوكل، المنتصر، المستعين، المعتز. بقي الإمام في المدينة بقية خلافة المعتصم العباسي وأيام خلافة الواثق العباسي ، حيث اشتهرت مكارمه في الآفاق، فلما ملك المتوكل، خشي منه القيام ضده فاستقدمه، ليكون قريباً منه يراقبه ويسهل الضغط عليه. ويبدو أنه لم يستقدمه إلا بعد أن توالت عليه الرسائل من الحجاز تخبره بأن الناس في الحرمين يميلون إليه، وكانت زوجة المتوكل التي يبدو أنه أرسلها لاستخبار الأمر ممن بعثوا الرسائل. ويبدو من طريقة استقدام الإمام أن المتوكل كان شديد الحذر في الأمر، حيث بعث بسرية كاملة من سامراء إلى المدينة لتحقيق هذا الأمر. وقد كتب المتوكل إلى الإمام رسالة رقيقة جاء فيها: "فقد رأى أمير المؤمنين صرف عبد الله بن محمد عما كان يتولى من الحرب والصلاة بمدينة الرسول إذ كان على ما ذكرت من جهالته بحقك، واستخفافه بقدرك، وعندما قرنك به ونسبك إليه من الأمر الذي قد علم أمير المؤمنين براءتك منه وصدق نيتك وبرّك وقولك وأنك لم تؤهل نفسك لما قرفت بطلبه وقد ولى أمير المؤمنين ما كان يلي من ذلك محمد بن الفضل وأمره بإكرامك وتبجليك والانتهاء إلى أمرك ورأيك، والتقرب إلى الله وإلى أمير المؤمنين بذلك. وأمير المؤمنين مشتاق إليك يحب إحداث العهد بك والنظر إلى وجهك". وعندما نزل الإمام مدينة سامراء أراد المتوكل النيل من شخصيته عند الناس فأمر أن يسكن دار الصعاليك لمدة أيام ثلاث، قبل أن يدخل عليه. والمتوكل العباسي المعروف بشدَّة بطشه وبغضه لأهل البيت الفاطميين، أراد أن يبقى أعظم وأقوى معارضيه قريباً منه حتى يسهل عليه القضاء عليه أنى شاء. إلا أن الإمام أخذ ينفذ إلى عمق سلطته، ويمد نفوذه إلى أقرب أنصاره. ولعل القصة التالية تعكس جانباً من تأثير الإمام في بلاط العباسيين: (مرض المتوكل من خراج خرج به، فأشرف منه على التلف، فلم يجسر أحد أن يمسه بحديدة، فنذرت أمه إن عوفي أن يحمل إلى أبي الحسن علي بن محمد مالاً جليلاً من مالها). وقال له الفتح بن خاقان: لو بعثت إلى هذا الرجل يعني أبا الحسن فسألته فإنه ربما كان عنده صفة شيء يفرج الله به عنك، قال: ابعثوا إليه فمضى الرسول ورجع، فقال: خذوا كسب الغنم فديفوه بماء ورد، وضعوه على الخراج فإنه نافع بإذن الله. فجعل من بحضرة المتوكل يهزأ من قوله، فقال لهم الفتح: وما يضر من تجربة ما قال فوالله إني لأرجو الصلاح به، فأحضر الكسب، وديف بماء الورد ووضع على الخراج، فانفتح وخرج ما كان فيه، وبشرت أم المتوكل بعافيته فحملت إلى أبي الحسن عشرة آلاف دينار تحت ختمها فاستقل المتوكل في علته. توفي يوم الإثنين الثالث من رجب سنة 254 هـ ودفن في داره بسر من رأى (سامراء) عن عمر يناهز 42 سنة. وذكر اليعقوبي: أن اجتماع الناس في دار الإمام الهادي وخارجها كان عظيماً جداً، ولم تتسع الدار لإقامة الصلاة على جثمان الإمام، ولهذا تقرر أن يخرجوا الجثمان المقدس إلى الشارع المعروف بشارع أبي أحمد وهو من أطول شوارع سامراء وأعرضها، حتى يسع المكان لأداء الصلاة. وكان أبو أحمد بن هارون الرشيد، المبعوث من قبل المعتز العباسي للصلاة على جثمان الإمام لما رأى اجتماع الناس وضجتهم أمرَ بردِّ النعش إلى الدار حتى يدفن هناك. 828/9/8 The birth of Imam Ali bin Mohammed Hadi, tenth Twelver Shia Imams. Ali bin Mohammed Hadi tenth Twelver Shia Imams. Is: Abu Hassan Ali bin Mohammed bin Ali bin Musa bin Jaafar bin Mohammed bin Ali bin Al-Hussein bin Ali bin Abi Talib bin Abdul-Muttalib bin Abd Manaf ibn Qusai bin dogs bin once ibn Ka'b bin Loay bin Ghalib bin Fahr bin Malik bin Quraish Kenana Bin Bin Bin Khuzaymah aware Ben Elias Bnmdhar bin Nizar bin Adnan bin contagious. • mother: grocery Moroccan. • his wife: modern. • Sons Hasan al-Askari Ali Hussein Mohammed Jaafar High Born in Soraya, a village in the realms of Medina, in the middle of the argument the year 212. differed narrators in the history of his birth: He was told: He was born in the month of Rajab, supports this assertion, pray narrated from the twelfth Imam (O Allah, I ask you-born in Rajab Mohammed Ben Ali's second son, Ali bin Mohammed Almentjb ..). Ayash said that his birth was in the second of the month of Rajab, or a fifth of it, and was told: (thirteen him tonight, the year 214 AH, and was told: 212 e. It was said: The birth to a half of the argument, or the twenty-seventh of it. Ali al-Hadi was a role model in ethics and asceticism and science. Devoted his life to service the debt, he has met a lot of harassment by the Abbasid caliphs. It was called to the city of Samarra, Iraq, the capital of the Abbasid Caliphate where he stayed for 20 years and 9 months until he died. • titles: Pure, Pacific, ignoble, Murtada, the world, who fears, al-Faqih, the Secretary, the trustee, the good, Mutawakil, the military adviser. • ring inscription: God is my Lord and Asmta of his creation. • poets: Awfi, al-Dailami, Muhammad bin Ismail Chimra, Abu Tammam al-Tai, Abu relief Aslam bin Mhoz Almnbjee, Abu Hashim al-Jaafari, Alhmona. • kings of his time: Mutasim Abbasi, self-assured, El Moutawakel, the victor, Musta'in, Moataz. Imam remained in the city, the rest of the Abbasid caliphate Mutasim and the days of the Abbasid caliphate confident, where the famous Makhamreh in the horizons, and when the king of Mutawakil, feared Fastkdmh him to do against him, to be close to him and watching him easily pressed. It seems he did not Astkdmh only after they rolled him messages from the Hijaz got to tell them that the people in the Holy tend to him, and was Mutawakil wife that appears to be sent to intelligence matter who sent the messages. It seems that the way to bring the Imam al-Mutawakkil was very careful in the matter, where sent complete secrecy from Samarra to the city to achieve this. Mutawakil has written to the Imam thin message in which he said: "Commander of the Faithful has seen the exchange Abdullah bin Mohammed what was in charge of the war and pray in the Prophet as it was what I mentioned Jhalth your right, and his disdain Bakdrick, and when the horn with him and Nspk him of which may flag Commander of the Faithful innocence of it and sincerity of intention and pools and you say and that you did not qualify yourself what Qrvat his application has gone faithful what was the following from that Mohammed bin Fadl and ordered him Bakramk and Tbglic and finish to your order and opinion, and to draw closer to God and to the faithful so. The Commander of the Faithful miss you love make a Covenant and looking at your face. " When Imam city of Samarra came down the Nile Mutawakkil wanted his character when he ordered people to live Tramps house for three days, before it enters it. Mutawakil Abbasi and strongly known aversion to tyranny and the people of the house of the Fatimids, he wanted to remain the greatest and most powerful opponents close to it even easier to eliminate it wherever he wishes. However, the Imam taken to implement the depth of his power, and his influence extends to the closest supporters. Perhaps the following story reflects part of the impact of the Imam in the court of the Abbasids: (Mutawakil disease abscess out of it, it looked out on the damage, no one dared to touch him Bhdidp, Vendhirt his mother to Awfi to carry to my father, Hassan Ali Bin Mohammed Mala solemn of her money). He said his conquest Ben Hakan: if sent to this man means father Hassan I asked him he probably had a recipe something released by God about you, he said: Abosoa him departed Apostle returned, he said: Take earn sheep Vdifoh water Word, and put it on the abscess it wholesome, God willing, . Making of the presence of al-Mutawakkil mockery of him, he said to them Conquest: What hurts from the experience of what he said I swear I hope goodness it, gave gain, and Dave with rose water and put on the abscess, opened up and left what was in it, and ushered mother Mutawakil Avavih came to bear to Abu Hassan ten thousand dinars under stamped Fastql Mutawakil in his illness. He died on the third Monday of Rajab 254 AH and was buried in his home saw the mystery of (Samarra) at the age of 42 years. He said Yacoubi: that meeting people in the house of Imam Hadi and outside was very great, and did not accommodate the house for prayer over the body of the Imam, was therefore decided to get out the sacred body to the street known street of Abu Ahmed, one of the longest streets of Samarra and show it, even afford the place to pray. The Abu Ahmed bin Harun al-Rashid, Envoy by Moataz Abbasi to pray over the body of Imam when he saw people meeting and Djtahm is cold to the house until the casket is buried there.
تعليقات: 0
إرسال تعليق